Sök:

Sökresultat:

22786 Uppsatser om Konflikter kring evolutionslära - Sida 1 av 1520

Konflikter i skolan : fem lÀrares upplevelser av konflikter i skolan

Syftet med denna uppsats Àr att uppmÀrksamma hur lÀrare arbetar med konflikter i skolan. Undersökningen lyfter ocksÄ fram metoder för att lösa konflikter och hur man kan arbeta med att förebygga att konflikter uppstÄr.Arbetet bygger pÄ ett antal kvalitativa intervjuer med en grupp mellanstadielÀrare och hur de upplever och arbetar med konflikter i skolan.I min uppsats gör jag en jÀmförelse av den litteratur jag tagit del av och lÀrarnas svar. Resultatet visar att konflikter Àr vanligt förekommande i dagens skola och att de under senare tid ocksÄ ökat. Det stÄr ocksÄ klart att konflikthantering borde övervÀgas som en del av lÀrarutbildningen..

"Den som sÀger till fröken Àr en skvallerbytta" : - en kvalitativ studie om konflikter i skolan

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ hur barn tÀnker kring konflikter i skolan. Genom att anvÀnda oss av kvalitativa intervjuer i Är tre, har vi fÄtt fram hur barn tÀnker om konflikter och konfliktlösning, detta för att fÄ fram ett barnperspektiv.I litteraturgenomgÄngen tar vi upp skillnader mellan konflikthantering och konfliktlösning samt vad den tidigare forskning har kommit fram till som finns kring Àmnet.I metoddelen beskrivs hur vi har gÄtt tillvÀga i studien. Vi har anvÀnt oss av videofilm för att fÄ barnen inspirerade till att diskutera Àmnet konflikter, utifrÄn filmen har vi utarbetat intervjufrÄgor.I resultatet har vi kommit fram till att barn har mÄnga erfarenheter av konflikter och att det arbetas med olika metoder för att barnen ska lÀra sig att lösa och hantera konflikter i skolan. Det har Àven framkommit olika konkreta förslag pÄ vilka sÀtt barnen vill lösa konflikter. Barnen anser att det Àr viktigt att kunna hantera och lösa konflikter pÄ bra sÀtt..

Konflikter i konsultprojekt : En studie om konfliktorsaker i konsult-klient-relationen

Denna uppsats behandlar konflikter i konsultbranschen och i synnerhet konflikter i relationen mellan konsult och klient. Avsikten har varit att identifiera vad det finns fo?r orsaker till att konflikter uppsta?r och vad konflikterna kan ha fo?r pa?verkan pa? relationen mellan konsult och klient. Fo?r att a?stadkomma detta gjordes en litteraturgenomga?ng da?r teorier kring a?mnet behandlades, fo?ljt av en empirisk studie och en sammantagen analys da?r de teoretiska perspektiven anva?ndes som underlag fo?r tolkning av konsulters bera?ttelser om konflikter.

"FörlÄt Àr ett sÄ starkt ord" : En intervjustudie om barns konflikter i förskola och skola

Detta Àr en studie om konflikter mellan barn i förskola och skola. Syftet med studien Àr att belysa vilka uppfattningar som finns bland lÀrare och barn om begreppet konflikt. Vilka typer av konflikter uppstÄr mellan barn och hur hanteras konflikter mellan barnen? I studien har en kvalitativ metod anvÀnts dÀr barn samt lÀrare har intervjuats. Det resultat som framkommit Àr att konflikter Àr ett stort och komplext begrepp samt att det inte finns nÄgon entydig definition.

Barn och konflikter. En kvalitativ studie om barns uppfattningar av konflikter och konflikthantering

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka elevers uppfattningar av konflikter och konflikthantering i skolan. Uppsatsen bestÄr av en litteraturdel med centrala begrepp, teori och tidigare forskning och en undersökningsdel med resultatredovisning och diskussion. Undersökningsgruppen bestÄr av fem pojkar och fem flickor i Är 6, vilka har medverkat i enskilda intervjuer av kvalitativ karaktÀr. Uppsatsen grundar sig till en stor del pÄ den fenomenografiska forskningsansatsen, vilken Àr inriktad pÄ att nÄ uppfattningar av olika saker. I resultatet finns fem huvudkategorier framarbetade, som visar pÄ elevernas uppfattningar av konflikter och konflikthantering och dessa visar vad eleverna anser att en konflikt Àr, vilka orsaker det finns till att konflikter uppstÄr, vilka kÀnslor som framkommer vid konflikter, hur den optimala konflikthanteringen ska genomföras och vilka följder konflikter fÄr..

Konflikter : Pedagogers instÀllning och agerande kring barns konflikter i förskolan

UtifrĂ„n att konflikter Ă€r en vardaglig företeelse i förskoleverksamheten studeras detta med fokuspĂ„ vilken mening pedagoger ger Ă„t konflikter för att pĂ„ sĂ„ sĂ€tt skapa en djupare förstĂ„else fördetta. Till grund för studien ligger litteratur som tar upp konflikter och som visar pĂ„ olika sĂ€tt attmöta dessa. Studien tar utgĂ„ngspunkt i en hermeneutiskt och interpretativ ansats för att lĂ€ggafokus pĂ„ just förstĂ„elsen och vilken mening pedagogerna ger Ă„t konflikter. Åtta pedagoger liggertill grund för studien och dessa har bĂ„de observerats och intervjuats för att fĂ„ med bĂ„de derasinstĂ€llning till konflikter och agerande i konflikter. Resultatet visar pĂ„ att pedagoger ger olikamening Ă„t konflikter beroende pĂ„ sina egna erfarenheter och individerna i konflikten.

? BerÀtta dina kÀnslor, dÄ gÄr knutarna bort? : En studie av hur flickor beskriver sina inbördes konflikter

Flickors konflikter anses vara osynliga för vuxna och det talas Àven om att de inte skulle existera. Denna studie har som syfte att synliggöra flickors konflikter. Studien har Àven avsikten att undersöka flickors beskrivning av sina konflikter mellan varandra, samt skapa en djupare förstÄelse om hur flickor upplever sina konflikter. För att uppnÄ detta syfte har intervjuer anvÀnts som metod. Informanterna Àr sex flickor i nio Ärs Älder.

Konflikthantering - Pedagogers tankar kring hantering av konflikter mellan barn i förskoleklass

BakgrundDet sker dagligen konflikter i förskolan och skolan. Det kan ske konflikter mellan kollegor i arbetslaget men det kan Àven ske konflikter mellan barnen. Pedagoger mÄste hantera konflikter pÄ ett reflekterande sÀtt för att kunna skapa goda möten och en positiv miljö för barnen. Om pedagoger ska kunna hantera konflikter pÄ ett reflekterande sÀtt mÄste pedagogerna Àven ha kunskap och erfarenhet kring konflikter och hur de hanterar konflikterna mellan barnen. NÀr en konflikt uppstÄr mellan barnen Àr det viktigt att pedagogerna Àr lyhörda till alla inblandade barn för att alla barn ska fÄ en chans att tala.

TvÄ sidor av samma mynt : En studie om konflikter pÄ förskolan

Konflikter mellan barn Àr en del av vardagen pÄ förskolan, vilket leder till ett pÄgÄende arbete för förskolelÀrarna. Syftet med denna studie Àr att undersöka hur förskolelÀrare resonerar kring konfliktfyllda situationer i barngrupper pÄ förskolan. Studien Àr kvalitativt uppbyggd och innefattar intervjuer med tio förskolelÀrare. Intervjuerna genomfördes med en semi-strukturerad intervjuguide och analysen genomfördes genom anvÀndning av meningskoncentrering.Studiens resultat visar att det finns en stor begreppsförvirring och splittring i uppfattningar av konflikter bland förskolelÀrare. Konflikter mellan barnen var kontinuerligt förekommande dock viktiga, eftersom de ledde till utveckling och lÀrande för barnen.

Konflikthantering : En studie om hur pedagogerna hanterar konflikter i förskolan

Denna studie har en pedagogcentrerad utgÄngspunkt dÀr vi fokuserar pÄ hur konflikter kommer till uttryck, hur pedagoger hanterar konflikter, arbetar med konflikter och om pedagogerna arbetar förebyggande eller avhjÀlpande med konflikter i förskolan. Studien genomfördes med en kvalitativ metod, semistrukturerade intervjuer med Ätta verksamma pedagoger samt observationer pÄ tvÄ förskolor förlagda i tvÄ kommuner.Resultatet frÄn observationer och intervjuer: GrundlÀggande förutsÀttningar som framkommit genom observationer och intervjuer Àr kommunikation, det aktiva lyssnandet och nÀrvarande pedagoger som arbetar pÄ ett konstruktivt sÀtt. I studien har det framkommit att det finns mÄnga hÀndelser som kan starta en konflikt. Vanliga konflikterorsaker Àr osÀmja kring saker eller lekar, missförstÄnd eller sprÄkförbristningar.I vÄrt resultat har det synliggjorts att det Àr viktigt att arbeta förebyggande med konflikthantering, vilket ocksÄ bÄda förskolorna gör genom att anvÀnda sig av olika metoder som exempelvis att samtala med barnen kring konflikter..

Konflikter: ett hot, en möjlighet eller rent av ett hÀlsotecken

Konflikter Àr idag ett normalt inslag i vÄra liv bÄde hemma, pÄ arbetet och pÄ fritiden och anledningarna kan vara mÄnga. VÄrt förhÄllande till konflikter Àr ofta dubbelbottnat. Vi bÄde skyggar för dem och vi dras till dem. Syftet med studien var att belysa konflikt och konfliktsituationer i relation till ledarskap i en kommunal organisation. ? Vilken betydelse har ledarskapet i en organisation? ? Vilka synsÀtt och tankegÄngar har ledare angÄende konflikt? ? Hur hanterar ledarna olika konfliktsituationer? De viktigaste som framkom Àr att ledarna behöver en förstÀrkt sjÀlvkÀnsla och fortlöpande kunskaper angÄende konflikter.

Konflikter: ett hot, en möjlighet eller rent av ett hÀlsotecken

Konflikter Ă€r idag ett normalt inslag i vĂ„ra liv bĂ„de hemma, pĂ„ arbetet och pĂ„ fritiden och anledningarna kan vara mĂ„nga. VĂ„rt förhĂ„llande till konflikter Ă€r ofta dubbelbottnat. Vi bĂ„de skyggar för dem och vi dras till dem. Syftet med studien var att belysa konflikt och konfliktsituationer i relation till ledarskap i en kommunal organisation. ‱ Vilken betydelse har ledarskapet i en organisation? ‱ Vilka synsĂ€tt och tankegĂ„ngar har ledare angĂ„ende konflikt? ‱ Hur hanterar ledarna olika konfliktsituationer? De viktigaste som framkom Ă€r att ledarna behöver en förstĂ€rkt sjĂ€lvkĂ€nsla och fortlöpande kunskaper angĂ„ende konflikter.

Han slog mig pÄ ansiktet fröken : - Om att förÀmdra destruktiva konflikter till konstruktiva lösningar i förskolan.

Syftet med mitt examensarbete Àr att genom aktionsforskning kunna förÀndra destruktiva konflikter till konstruktiva lösningar i förskolan. Jag har valt kvalitativ nÀrmandesÀtt att utgÄ ifrÄn i mitt utvecklingsarbete samt anvÀnt mig av observation, logg och diskussioner som metod. Syftet Àr ocksÄ att visa vilken viktig roll pedagogen har i att stötta och hjÀlpa barnen lösa konflikter konstruktivt. Resultatet i studien har visat en förÀndring hos majoriteten av barnen i barngruppen kring att hantera destruktiva konflikter konstruktivt. FÄ barn kan fortfarande handla destruktivt under en konflikt vilket betyder att utvecklingsarbetet bör pÄgÄ under en lÀngre tid för att arbeta mera med forskningsomrÄdet och kunna fÄ med alla barn under en lÀngre tid.

Konflikthantering i skolan

Syftet med mitt examensarbete Àr att ta reda pÄ hur konflikter hanteras i skolan och pÄ vilket sÀtt man löser dem samt vilka konfliktlösningsmetoder som finns tillgÀngliga. Studien lyfter lÀrares och elevers uppfattningar kring konflikter och konflikthantering. Inledningsvis utformade jag tvÄ forskningsfrÄgor som hjÀlpte mig att besvara syftet. Med hjÀlp av tidigare forskning har jag undersökt och kritiskt granskat hur lÀrare arbetar med konflikter i verksamheten. Genomförandet vid den empiriska undersökningen gjordes med kvalitativa intervjuer. Tolkningen Àr att hanterandet av konflikter Àr ett mÄste i skolans vardag och att det tas tid frÄn den planerade undervisningen till att hantera konflikter. MÄnga av respondenterna ser konflikterna som nÄgot negativt medan andra ser det som en möjlighet till utveckling.

Konflikter i förskolemiljö

Abstract Sofie Johansson (2009). Konflikter i förskolemiljö, en studie om barns och pedagogers syn pÄ konflikter. Malmö: LÀrarutbildningen: Malmö Högskola Syftet med studien Àr att fÄ en sÄ bra bild som möjligt av hur konflikter upplevs och hanteras av barn och pedagoger pÄ förskolan. I min undersökning utgÄr jag frÄn tidigare forskning om konflikt och konflikthantering och utgÄr frÄn följande frÄgestÀllningar: Vilka Àr de vanligaste konfliktorsakerna i förskolemiljö? Hur resonerar barn och pedagoger kring konflikter och vilka strategier anvÀnder de för att lösa konflikter? Vilka kÀnslor kopplar barnen ihop med konfliktsituationer finns det skillnader mellan könen? För att besvara frÄgestÀllningarna har jag anvÀnds mig av kvalitativa forskningsmetoder sÄ som barn och pedagog intervjuer och observationer. Resultatet tyder pÄ att barn anvÀnder sig av följade strategier nÀr de hanterar konflikter: gÄr dÀr ifrÄn, hÀmtar en pedagog eller försöker lösa konflikten verbalt.

1 NĂ€sta sida ->